ÇAĞDAŞ SOSYOLOJİ KURAMLARI

Çağdaş Sosyoloji Kuramları (5.dönem)

ÇAĞDAŞ SOSYOLOJİ KURAMLARI

Okunmamış mesajgönderen unvrstyy » Çrş Ara 14, 2011 7:04 am

ÜNİTE 5

Tüketim Toplumu, Simülasyon/Simülakrlar ve Sessiz Çoğunluk: Jean Baudrillard;


*Kitle iletişim araçları ve tüketim üze¬rine 20. yy’ın en önemli düşünürlerinden biri olan Fransız Sosyolog’un simulasyon kavramı ‘Matrix’ filmi’ne konu olmuş ve filmin bir sahnesinde “Simulakrlar ve Si¬mulasyon” kitabı da görüntülenmiştir.
* Jean Baudrillard “biz, hayatın TV içinde ve TV’nin hayat içinde kaybolduğu bir çağ¬da yaşıyoruz” ifadesi önemli bir düşünür olduğunun kanıtı niteliğindedir.
* Jean Baudrillard Postmo¬dern olarak nitelenen çağımızın toplum imgesinin karanlık ve kötümserlik olduğu¬nu belirtir. Bu dönemin zararlı bir toplumsal yönelimde olduğunu, gerçekliği kav¬ramanın mümkün olmadığını ve dolayısı ile onu değiştirmenin de olanaksız oldu¬ğunu vurgular. Günümüz toplumlarının medyanın gerçekliğinin bir aynası olmak¬tan çıktığını ve gerçekliğin bizzat “gerçeklik” haline geldiği bir hiper gerçeklik için¬de yaşadığımızı ifade eder. Onun hiçbir gerçekliğin olmadığı, hiçbir geçmişin ol¬madığı, oysa medyanın tarihi yeniden yarattığını, hiçbir geleceğin ve hiçbir anla¬mın bulunmadığı açıklamaları postmodernistlerin en radikal ve terbiyesiz olanı bi¬çiminde eleştirilmesine neden olmuştur.
*Baudrillard eleştirel yaklaşımını, “Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm” adlı kitabın¬da Batılı toplumların tarihsel bir sürecin sonuna geldiği ve ulaştıkları bu uygarlık düzeyinin gerçekte ulaşılabilecek en üst aşama olarak nitelendirilmemesi gerekti¬ği, aksine bir başarısızlığın simgesi olarak yorumlanabileceği, biçimde ifade eder.
* Baudrillard esas olarak simülasyon, kitlelerin zihniyeti, öteki, baştan çıkarma gibi konuları kitaplarında incelemiştir.
* Baudrillard'ın yaşanılan dönemin sosyal bilimleri hakkında görüşü "statükocu"'dur.
* Modernleşmenin sosyal bilimi olan sosyolojinin toplumsal, sınıf, kitle, güç, statü, kurum gibi kavramlarının anlamının içinin boşaltıldığına değinen Baudrillard, tüm bu kavramların anlam zedelenmesine uğrayarak içe patladığını (implosion) belirtir.

GÖSTERGE EVRELERİ;
*Temsil, gösterge ve gerçeklik arasındaki eşdeğerlik ilkesinden kaynaklanır. Baudrillard’ın bununla an¬latmak istediği, göstergelerin gerçekliği, özellikle de sosyal gerçekliği temsil etme¬sinin mümkün olduğudur.
* Baudrillard'e göre ABD gibi bir toplumda kültürün büyük bir bölümü kapitalistler, reklam ajansları ve kitle iletişim araçları tarafından üretilmekte ve dönüşüme uğratılmaktadır.
*Yerleşik kültür yüz yüze etkileşimden doğar ve anlamı, ahlaki sınırlamaları, normları, değerleri, inançları ve bunun gibilerini yaratır. Metalaşmış kültür ise kapitalistlere ve kitle iletişim araçlarının değerlendirmelerine göre yaratılır; izleyicinin aklını ürünleri alması için çelmeyi amaçlar. Yerleşik kültürde insanlar ahlaki aktörlerdir; metalaşmış kültürde ise insanlar tüketicilerdir. Postmodernistler, bu durumun kültürel parçalanma ve kimliklerin istikrarsız oluşu gibi dramatik sonuçlarını tartışmaktadırlar.
*Yerleşik ya da temsil eden kültür fikriyle birlikte, Baudrillard’ın incelediği göstergenin dört halini Allan’ın “Contemporary Social and So- ciological Theory (2006: 338-340)” kitabından aktaralım:
1.Birinci aşama modern öncesi toplumlarda ortaya çıkar.
2.Göstergenin ikinci aşaması, bu doğrudan sembolik ilişkiden bir uzaklaşmayı işaret eder. Gösterge, kabaca Rönesans ve Endüstri Devrimi arasında üstünlük kurmuştur. Yazı dili gibi medya kanalları Rönesans’ın öncesine dayanmakla birlikte, dünyayla ilgili ve onu temsil eden belirli bir anlama yolunun organize olması bu dönemde gerçekleşmiştir.
3.Göstergenin üçüncü aşaması Endüstri Devrimi’yle başlamıştır.
4.Göstergenin dördüncü aşaması İkinci Dünya Savaşı’ndan kısa bir süre son¬ra başlamıştır ve günümüze kadar gelir. Dördüncü aşama endüstri sonrası toplumlarda ortaya çıkar.


TÜKETİM TOPLUMU,
*Baudrillard’ın “Tüketim Toplumu” kitabı, hızlı teknolojik gelişmelerle birlikte eleş¬tirel bir bakışla çağdaş Batı toplumlarının bir çözümlemesini içermektedir. Baudril¬lard, kitabında “nesne tüketimi” üzerinden giderek bunun nasıl etkin bir ilişki bi¬çimi yarattığını ve sistemli bir etkinlik haline dönüştüğünü anlatmaya çalışır.
*Semiyotik, antik Yunanca'da işaret anlamında kullanılan semeion kelimesinden gelmektedir. Semiyotik ya da diğer adıyla semiyoloji, simge, sembol ve işaretlerin yorumlanmasına, üretilmesine veya işaretleri anlama süreçlerini içeren bütün faktörlerin sistematik bir şekilde incelenmesine dayanan bir bilim dalıdır. Semiyoloji, bir kültürdeki anlamı üzerinde uzlaşılmış sembollerin bilgisini içeren gösterge bilimi olarak da tanımlanır.
En son unvrstyy tarafından Pzr Oca 01, 2012 8:01 pm tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.
Kullanıcı avatarı
unvrstyy
 
Mesajlar: 45
Kayıt: Cmt Kas 05, 2011 7:31 pm
Konum: unvrstyy@hotmail.com
okulunuz: ANADOLU ÜNİVERSİTESİ
bölümünüz: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ
sınıf: 3.sınıf
nesin sen: Bitirici

Re: ÇAĞDAŞ SOSYOLOJİ KURAMLARI 5 ÜNİTE HAZIRLANACAK

Okunmamış mesajgönderen exe » Çrş Ara 14, 2011 12:19 pm

off yine başladı dersler bir ara veremedik :s
bitsede dinlensekkk :)
bu arada teşekkürler emeğin için, özetler için ;)
aöf ses,video,kitap gibi e-öğrenme ortamında bulunan kaynakları sitemizden indirmeniz yada indirdikten sonra kullanmanız ile ilgili sorun yaşarsanız aynı kaynaklara aöf e-öğrenme sayfasından da ulaşabilirsiniz.
lütfen kırık linkleri buraya tıklayarak bildiriniz
Share |


http://aofsosyoloji.wordpress.com




ONLINE DESTEK GRUBUMUZ İÇİN LÜTFEN KATILIN :https://www.facebook.com/groups/aofsosyoloji/
Kullanıcı avatarı
exe
 
Mesajlar: 2250
Kayıt: Sal Kas 03, 2009 11:18 am
Konum: İstanbul
okulunuz: Anadolu Üniversitesi AÖF
bölümünüz: Sosyoloji
sınıf: 4.sınıf
nesin sen: Admin


Dön Çağdaş Sosyoloji Kuramları (5.dönem)

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir